PSB is being developed by Pooya Paridel.
 
 
منوي اصلي
 
 
موضوعات ويژه
 

خط آهن جديد کمربندي قم افتتاح شد

تاريخ خبر : 1386/3/4

 

با افتتاح خط جديد کمربندي قم علاوه بر صرفه جويي در وقت مسافران، از ميزان ترافيک عبوري قطارهاي مسافربري در شهر قم نيزکاسته مي شود.

محمد رحمتي، وزير راه و ترابري در آيين افتتاح مسير جديد خط آهن قم، محور ساقه- محمديه ضمن بيان اين مطلب افزود: براي احداث اين محور کمربندي تا کنون حدود 100 ميليارد ريال هزينه شده است.

درآيين افتتاح اين مسير که سوم خرداد ماه برگزار شد ، وزير راه و ترابر ي، مديرعامل راه آهن، نمايندگان استان قم در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مقامات محلي و راه آهن حضور داشتند .

وزير راه و ترابري در اين مراسم گفت:در اين طرح سعي شده ساماندهي به گونه اي باشد تا تردد مردم دراين مسير به سهولت انجام پذيرد .

وي خطوط راه آهن را بهترين و امن ترين نوع مسير ترانزيت عنوان کرد و خواستار تامين اعتبارات از سوي مجلس شوراي اسلامي براي عملي شدن طرح هاي راه آهن شد.

محمد رحمتي همچنين از توافق با صندوق سرمايه گذاري  بازنشستگي سازمان تامين اجتماعي براي ايجاد خط جديد در مسير تهران- قم خبر داد و افزود: براي گسترش آزاد راهها و جاده هاي کشور نيازمند مشارکت و سرمايه گذاري بخش خصوصي هستيم. 

به گفته وي لازمه کاهش حجم ترافيکي شهر تهران ، اتصال سريع و راحت شهرهاي اقماري با تهران مي باشد .

ميرمحمدي، نماينده  مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاح اين مسير ، راه اهن را شريان هاي اقتصادي کشور توصيف نمودو اظهار داشت : سرمايه گذاري در راه آهن باعث ايجاد ارزش افزوده مي شود.

وي ضمن تقديراز خدمات وزارت راه و ترابري و راه آهن در ايجاد اين محور جديد ، خواستار توجه بيشتر در جبران عقب ماندگي ها شد.

محتاج، استاندار قم در اين مراسم ضمن ارايه گزارشي از روند اجرايي شدن مصوبات سفر رئيس جمهور به اين استان، گفت: با راه اندازي مسير جديد خط آهن کمربندي قم فاصله تهران – قم به يک ساعت تقليل مي يابد.

وي ضمن قدرداني از زحمات راه آهن براي افتتاح  اين خط جديد، خواستار تسريع در روند تکميل خط کمربندي قم توسط وزارت راه و ترابري شد.

محتاج ضمن اعلام آمادگي استانداري قم برا ي تکميل خط کمربندي در مسير ساقه – محمديه، گفت: در صورت تکميل اين طرح، قطارهاي عبوري در قم توقف نخواهند داشت.

مهندس خدايي، معاون فني و زيربنايي راه آهن نيز درتشريح روند احداث مسير جديد خط آهن کمربندي قم، محور ساقه- محمديه  گفت: عمليات اجرايي اين طرح از سال 1378 آغاز شده و در سال 1380 به جهت 2500 متر ترانشه گذاري ، روند اجراي طرح متوقف ماند ولي در جريان سفر استاني رياست جمهور ساماندهي و اجراي اين طرح در اولويت قرار گرفت.

وي افزود: اين پروژه با 93 ميليارد ريال اعتبار کلي در 34 کيلومتر و با 2500 متر ترانشه در مسير راه اندازي شده است  که  20 کيلومترآن به صورت دو خطه و بقيه مسيربه صورت يک خطه احداث شده است.

خدايي يکي از معضلات اين پروژه را نبود ارتباط مناسب در مسير عنوان کرد و افزود: پوشش راديويي بخشي از مسير تامين شده است و همزمان عمليات کابل گذاري آن نيز شروع گرديده است.

وي گفت: در طرح ساماندهي محور قم پيش بيني شده است که قطارهاي عبوري مسير تهران - جنوب وارد قم نشوند و از مسيرخط آهن جديد  کمربندي ساقه محمديه عبور نمايند .

خدايي افزود: با تکميل طرح کمربندي در مسير قديم قم به سمت جنوب ، تغييراتي در ايستگاه محمديه ايجاد مي شود تا قطارهاي  اصفهان نيز از همين مسير به سمت جنوب هدايت شوند.


نظراتارسال به دوستاننسخه قابل چاپبازگشت
تعداد بازديد: 4049