PSB is being developed by Pooya Paridel.
 
 
منوي اصلي
 
 
موضوعات ويژه
 

تاريخچه مرکز تحقيقات و آموزش راه آهن

 

مرکز تحقيقات و آموزش راه آهن در تير ماه 1390 پس از ادغام مرکز تحقيقات و مرکز آموزش راه آهن ايجاد گرديد. در حال حاضر ساختار سازماني جديد اين مرکز که نيز نظر قائم مقام محترم راه آهن فعاليت مي نمايد، در حال شکل گيري مي باشد. در ادامه تاريخچه مختصري از فعاليتهاي تحقيقاتي و آموزشي راه آهن اشاره شده است:

 

الف- تاريخچه فعاليتهاي تحقيقاتي در راه آهن:

حدود 70 سال از زمان شكل گيري راه آهن در ايران مي گذرد، اطلاعاتي در اين زمينه كه حوزه تحقيق و پژوهش در راه آهن، با توجه به نياز كشور به امر تحقيق و توسعه در راه آهن و صنعت حمل و نقل ريلي اولين بار در كدام سالها شكل گرفت موجود
نمي باشد. مرکز تحقيقات راه آهن ج.ا.ا جهت خودکفايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران در زمينه ساخت، تأمين و تهيه تجهيزات و قطعات مرتبط با صنعت ريلي با نام دفتر مطالعات و تحقيقات روابط بين الملل و به عنوان دبير شوراي فني ساخت راه آهن در سال 1369با 55 نفر پرسنل و در شش گروه كاري تشکيل و شروع بکار نمود.

در سالهاي 71 تا 72 دفتر مطالعات و تحقيقات روابط بين الملل، به مركز تحقيقات راه آهن تغيير نام داد.

در سالهاي 74تا 79 مرکز تحقيقات راه آهن و پرسنل آن فعاليت خود را به صورت جدي در خصوص کارهاي تحقيقاتي، مطالعاتي و نمونه سازي در زمينه صنعت ريلي به دليل نياز راه آهن به يک مرکز جهت ارائه خدمات مشاوره اي گسترش داد. طي اين سالها سياست مركز اجراي پروژه ها به صورت اماني بوده است.

در سالهاي 79 تا 82 جهت ارتقاي سطح علمي پرسنل مرکز تحقيقات و تبديل شدن به يک مرکز تخصصي در حوزه صنعت ريلي، ارتباطات مركز تحقيقات راه آهن با دانشگاه گسترش يافت. اين سالها با توسعه رويكرد برون سپاري در مركز همراه بوده است، طي همين سالها شوراي تحقيقات و شوراي پژوهشي، بطور رسمي در راه آهن آغاز بكار نموده اند.

در سالهاي 82 تا 85  به طور رسمي مرکز تحقيقات راه آهن ج.ا.ا  زير نظر معاونت برنامه ريزي و امور بين الملل راه آهن فعاليت خود را در شاخه هاي مختلف صنعت ريلي بسط و گسترش داد. در اين سالها، اغلب فعاليت هاي مرکز با رکود مواجه شد.

از سال 85 تا نيمه دوم سال 86، معاونت برنامه ريزي و امور بين الملل راه آهن منحنل شد و مركز تحقيقات راه آهن به طور مستقيم زير نظر مديرعامل راه آهن فعاليت مي كرد.

از سال 87 تا 88 مجددا زير نظر معاونت برنامه ريزي و هماهنگي مشغول به فعاليت مي باشد.

از سال 89 تا 90 نيز فعاليتهاي اين مرکز زيرنظر قائم مقام راه آهن ادامه يافت.

 

در فاصله اين سال ها مرکز تحقيقات راه آهن ج.ا.ا اقدام به فعال سازي تعدادي از پروژه هاي جديد و احياء پروژه هاي ناتمام قبلي نمود و با توجه به کم رنگ شدن نقش و جايگاه مرکز تحقيقات در سال هاي پيشين، جايگاه آن و نقش مؤثر آن در تصميم گيري هاي کلان راه آهن بازتعريف شد. لذا اين امر موجب جذب بيشتر اعتبارات مرکز و برخورداري از برنامه هاي مصوب و مدون از طرف راه آهن شد. اين مرکز علاوه بر انجام پروژه هاي تحقيقاتي خود نقش مهمي نيز در ارتقاء سطح دانش راه آهني کارشناسان داشته به گونه اي که هم اکنون تعدادي از مديران کل و کارشناسان ارشد سازمان، همکاري خود را از مرکز تحقيقات آغاز کرده اند.

 

ب- تاريخچه فعاليتهاي آموزشي در راه آهن:

 در سال 1319 همزمان با آغاز بهره ‏برداري از خطوط سراسري راه ‏آهن، فعاليت آموزش نيز در محل هنرستان (ساختمان فعلي اداره كل راه ‏آهن تهران) شروع گرديد كه تا سال 1328 تعداد محدودي كلاس آموزش مقدماتي خط و بهره ‏برداري برگزار شد. در سال 1329 ، برگزاري پنج دوره عالي (فوق ديپلم) در رشته ‏هاي ديزل الكتريك، بهره ‏برداري، علايم و ارتباطات، خط و برق و تأسيسات به تصويب وزارت علوم رسيد.

در سال 1336 با ورود لكوموتيوهاي ديزل الكتريك به ايران، دوره‏هاي عالي فوق به مرحله اجرا در آمد و 534 نفر در اين رابطه تا سال 1350 از چهار دوره كارداني فارغ ‏التحصيل شدند. در سال 1354 قراردادي با شركت دكنسالت آلمان در زمينه تدوين طرح جامع آموزش راه ‏آهن منعقد گرديد كه براساس يكي از مواد اين قرارداد مبني بر تربيت مدرس، تا سال 1357 قريب يكصد نفر تحت پوشش شركت فوق، در ايران و آلمان آموزش ديدند. همچنين متوسط آمار ساليانه نفر آموزش از سال 1339 تا پيروزي انقلاب كمتر از 400 نفر بوده است.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به ضرورت تربيت و تأمين نيروي انساني ماهر، به عنوان نخستين گام در سال 1358 مجتمع آموزشي راه ‏آهن در اراضي ده ونك به وسعت 5 هكتار و باغ مستوفي‏ الممالك به وسعت 6 هكتار تأسيس شد. در سال 1360 طرح جامع آموزش راه آهن تهيه و به تصويب هيئت مديره وقت راه آهن رسيد.

در اين مجتمع ساليانه قريب 7000 نفر از كاركنان تحت پوشش آموزش‏هاي كوتاه، ميان و بلند مدت قرار دارند. به طور متوسط ساليانه 180 دوره آموزشي ضمن‏خدمت، 45 دوره آموزشي بدوخدمت، 7 دوره كارداني تخصصي ويژه راه ‏آهن توسط كادر آموزشي مجتمع و 2 دوره كارشناسي راه ‏آهن تحت نظارت دانشگاه جامع علمي – كاربردي به منظور ارتقاء سطح دانش كاركنان اجرا مي‏شود.

بيش از صد دوره آموزش تخصصي جهت سازمان‏ها و صنايع مرتبط با حمل و نقل ريلي نظير آموزش كليه لكوموتيورانان و رانندگان درزين شركت راه آهن شهري (مترو) ‌و آموزش تعميرات لكوموتيو، خط و بهره ‏برداري براي شركت‏هاي فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد مباركه، سنگ آهن بافق، پتروشيمي بندر امام و … در اين مجتمع برگزار شده است.
تجهيزات و توانايي‏هاي آموزشي اين مجتمع سبب شده است كه اغلب مورد بازديد نمايندگان راه‏آهن و صنايع خارج از كشور قرار گيرد و در اين راستا تعدادي يادداشت تفاهم همكاري‏هاي آموزشي براي كاركنان راه آهن‏ هاي سوريه، سودان و قرقيزستان امضاء شده است.

با توجه به گستردگي شبكه ريلي در كشور علاوه بر مركز آموزش تهران در ادارات كل نواحي نيز 4 اداره آموزش در مشهد، تبريز، يزد و انديمشك و 7 واحد آموزش در ساير نواحي راه ‏آهن ايجاد شده است.

اداره آموزش جنوبشرق (يزد) داراي تجهيزات آموزشي مجهز به RC و CTC بوده كه با همكاري آژانس بين‏المللي ژاپن (جايكا) تجهيز شده است و عهده‏دار بخشي از آموزش‏هاي مرتبط با علايم الكتريكي و لكوموتيوراني مي‏باشد.
اداره آموزش خراسان (مشهد) به لحاظ اتصال راه‏آهن سرخس – بندرعباس و به لحاظ توسعه آتي، بخشي از آموزش‏هاي مرتبط با بهره ‏برداري و سيروحركت را عهده ‏دار مي‏باشد.

اداره آموزش آذربايجان (تبريز) مجهز به كارگاه‏هاي تخصصي خط برقي بوده و با توجه به شبكه خط برقي آذربايجان، عهده ‏دار بخشي از آموزش‏هاي مرتبط با تأسيسات زيربنايي مي‏باشد.

ساير واحدهاي آموزشي نيز طبق برنامه آموزشي ساليانه و متناسب با نيازهاي آموزشي حوزه مربوطه فعاليت مي‏نمايند.

تاريخ به روز رساني: 10/05/91