ویژگی های پادکست
پادکست دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر محصولات رسانه‌ای متمایز نموده و جایگاه خاصی برای آن فراهم می‌کند. برای درک بهتر پادکست، شناخت این ویژگی‌ها ضروری است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پادکست را می‌توان به شرح زیر مطرح نمود. 
   
•عدم انحصار سازمانی
همان‌طور گه گفته شد، تولید پادکست در انحصار سازمان رسانه‌ای خاصی قرار ندارد و هر فردی با در اختیار داشتن حداقل امکانات قادر خواهد بود که به تولید پادکست و انتشار آن بپردازد. بر این اساس، تولید پادکست بر خلاف تولیدات رسانه‌ای دیگر نظیر رادیو، تا حدود بسیاری فارغ از هرگونه دستورالعمل و آیین‌نامه‌ای است. هرچند در ایران، با توجه به رشد و عمومی شدن پادکست، قوانین و نظارت‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید پادکست‌ها وضع شده است، با این وجود این نظارت‌ها محدودیت‌های تولید سازمانی را برای پادکست به همراه ندارند. بر این اساس، اخبار و اطلاعات در آنها افقی پخش می شوند، یعنی از غیرحرفه ای ها به غیرحرفه ای های دیگر. بر این اساس نوعی تمرکززدایی و امکان انتشار وسیع و همه جانبه شکل گرفته است.(قهرودی و گلستانی، 1390: 30)

•انتشار بر حسب تقاضا
در حالی که رادیو برنامه‌های از پیش تنظیم شده‌ای را ارائه می‌دهد که مخاطبان برای استفاده از آنها باید برنامه خود را چنان تنظیم کنند تا در ساعت مقرر به برنامه مورد نظر خود گوش دهند، پادکست فاصله و محدودیت جغرافیایی نمی شناسند و خود را در اختیار مخاطب می‌گذارد تا هر زمان، هرچند بار که تمایل دارد به محتواهای مورد علاقه خود گوش دهد. بر این اساس پادکست بنا به تقاضا شنیده و قطع می‌شود و به مخاطب این اختیار را می‌دهد که بر اساس نیاز و خواست و شرایط خاص خود، از محتواهای تولیدشده بهره جوید. 

•قالب و زبان آزادانه
بر خلاف تولید رادیویی که تولیدکنندگان با محدودیت‌هایی در زمان برنامه (با توجه به زمان پخش) و قالب تولید برنامه مواجه هستند، تولید پادکست فارغ از این محدودیت‌ها است. تولیدکننده پادکست می‌تواند محصول خود را به لحاظ مدت زمان و قالب، آنچنان که مایل است و ضروری احساس می‌کند، آزادانه تولید کند. 
در تولید رادیویی، تولیدکنندگان با محدودیت هایی در میزان زمان برنامه مواجه هستند و موظف هستند برنامه خود را به لحاظ زمانی با میزان زمان پخش خود تنظیم کنند.  اما در تولید پادکست این محدودیت وجود ندارد و تولیدکننده پادکست آزاد است هر قسمت از برنامه رادیویی خود را هر چقدر که ضرورت دارد طول بدهد. 
این آزادی در خصوص زبان پادکست نیز وجود دارد. در حالی که تولیدات رادیویی، با توجه به این که از سوی سازمانی رسانه‌ای ارائه می‌شوند، از زبانی رسمی برخوردار هستند و رعایت پروتکل‌هایی در این زمینه از سوی برنامه‌سازان رادیویی ضروری است، تولیدکننده پادکست می‌تواند زبانی کاملا صمیمانه و غیررسمی برای بیان موضوعاتی به مراتب متنوع‌تر از رادیو، استفاده کند.  قالب و زبان آزادانه، پادکست را به محصولی رسانه‌ای با قدرت برقراری ارتباط قوی با مخاطب تبدیل می‌کند. 

•استفاده آسان
با توجه به این که پادکست از طریق تمام دستگاه های دیجیتال و هوشمند در دسترس است، مخاطب قادر خواهد بود در هر زمان و مکانی به آن گوش دهد. معمولا دستگاه‌هایی که می‌توان پادکست را روی آن‌ها شنید، همان دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموما بسیار کوچک و قابل حمل هستند. در عین حال، پادکست پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت قابل استفاده خواهد بود. بنابراین کاربر در استفاده از پادکست، از قید زمان و مکان رها است و می تواند حین سفر، استراحت، انجام فعالیت های روزمره، ورزش و .... به پادکست مورد علاقه خود گوش فرا دهد. همچنین کاربر بر نحوه گوش کردن محتوای صوتی کاملا کنترل دارد. او این اختیار را دارد تا محتوا را جلو و عقب ببرد، از شنیدن بخشی از محتوا صرف نظر کند، یا بخشی از آن را چند بار گوش دهد. این ویژگی‌ها استفاده از پادکست را برای کاربران آسان و تحت کنترل می‌کند. بنابراین پادکست به بخشی از رفتار روزمره تبدیل می شود که فرد را قادر می کند تا در اوقات فراغت خود با استفاده از پلتفرم های موجود در کشور از محتواهای صوتی مورد علاقه خود استفاده کند. 
تاریخ به روز رسانی:
1399/07/14
تعداد بازدید:
451
آدرس: تهران،  بالاتر از میدان آرژانتین، بلوار نلسون ماندلا، ساختمان شهدای راه آهن
تلفن: 55121    نمابر: 55647086    پیام کوتاه: 3000300    کدپستی: 1519630807    پست الکترونیکی: info@rai.ir
 
کلیه حقوق محتوای این سایت متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Powered by DorsaPortal