پادکست از نگاه کارشناسان
 
بررسی تفاوت‌های پادکست و برنامه رادیویی/ چگونه یک خبرنگار می‌تواند پادکست جذابی تهیه کند
 
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در خصوص تفاوت‌های پادکست و برنامه‌های رادیویی و همچنین گزاره‌های موفقیت در تهیه یک پادکست جذاب مطالبی عنوان کرد.
گسترش تکنولوژی های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه های نوین نقش بی بدیل را در جامعه ایفا کنند. در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست  در بهره وری و مدیریت زمان مخاطب نقشی بی بدیل را ایفا می کند. در این خصوص راه آهن ج.ا.ا بر آن شد تا با برگزاری نخستین مسابقه پادکست ریلی(ویژه خبرنگاران)، از مشارکت اهالی رسانه بهره مند شود. مسابقه ای که آخرین مهلت ارسال اثار آن 30 مهرماه تعیین شده است. 
در این خصوص و برای بررسی نقش پادکست در تولید محتوا و کارایی آن در جامعه و پیشبرد اهداف سازمان ها، گفت و گویی را با  داود نعمتی انارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

1- در شرایطی که مردم بیشتر دیداری هستند و کمتر به رسانه های شنیداری توجه می کنند چگونه می توان تولید پادکست موفقی داشت؟
اول باید تعریفی از پادکست ارائه کنم، در تعریف Podcast باید بگویم که همه ما با رسانه رادیو آشنا هستیم و بارها به برنامه های مختلف رادیو گوش کرده و از شنیدن برنامه ها لذت برده ایم، پادکست هم در واقع نوعی رادیو است و به عنوان یک رسانه ظرفیت پخش برنامه های مختلف شنیداری را دارد، اما یک تفاوت اساسی بین رادیو و پادکست هست که این دو را از هم متمایز می کند و این تفاوت عبارت است از اینکه در پادکست بر خلاف رادیو می توان زمان پخش برنامه، سرعت پخش و نوع‌ برنامه ای که تمایل دارید گوش کنید را هر طور که می خواهید، مدیریت کنید. اما در رادیو صرفا دریافت کننده هستید مگر آنکه برنامه را ضبط و در فرصتی دیگر آن را بشنوید. یعنی هر پادکستی که می‌شنویم، از قبل ضبط‌‌شده و هر وقت که دلمان خواست، می توانیم به آن گوش کنیم. در حالی که پخش برنامه‌های رادیویی ساعت خاصی است و اگر در آن ساعت موفق به شنیدن‌ نشویم، از دست رفته است. یک مزیت دیگر پادکست‌ این است که می‌توان یک بخش را چندین بار گوش کرد و یا برنامه را عقب و جلو برد.
از آن زمانی که پادکست به وجود آمد، شاهدیم که پادکست های مختلفی راه اندازی شده و علاقه مندانی پیدا کرده که برنامه های مورد علاقه خود را گوش کرده و حتی آن ها را ذخیره و در زمانی مناسب گوش می کنند.
در پادکست ها، گفت‌وگو، موسیقی، طنزهای کوتاه و برنامه های مختلف برای پخش در نظر گرفته می شود که مورد توجه مخاطبانش است.
صاحبان پادکست ها می توانند مطالب خودشان را بیان کنند و در اختیار علاقه مندان قرار دهند. حتی می توانند گفت و گوهای دو با چند نفر را به عنوان گوینده و کارشناس، ضبط  و آن را برای علاقه مندان پخش کنند. نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که برای انتخاب موضوع و محتوا و پخش آن از طریق پادکست، محدودیتی وجود ندارد و می‌توان هر موضوع و محتوایی را پخش کرد. 
2- خبرنگاران برای تولید یک پادکست گیرا و مخاطب پسند باید به چه موارد و ویژگی هایی توجه نشان دهند؟ 
باید عرض کنم که اگر خبرنگاران قصد دارند پادکست تهیه کنند و آن را به مخاطبان خود عرضه کنند باید در نظر داشته باشند که کار روزنامه نگاری و خبرنگاری متکی به ارائه اطلاعات در موضوعات مختلف به مردم است. یک خبرنگار با ورود حرفه ای به موضوعات می تواند از طریق پادکست مخاطبانی را جلب کند. برخی از موضوعات در قالب متن های حرفه ای و قابل فهم برای مخاطب قابل ارائه است، برخی دیگر به 

صورت گفتگو با کارشناسان قابل ارائه است. بی شک پادکستی که یک خبرنگار در رابطه با موضوعی خاص در مقایسه با یک فرد عادی تهیه می کند، شنیدنی تر خواهد بود. البته باید توجه کرد که در تهیه پادکست باید، زمان، ضربآهنگ برنامه، موسیقی و مواردی که جلب توجه می کند را در نظر داشته باشیم.
 3- نخستین مسابقه پادکست ریلی راه آهن ویژه خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار می شود، چه توصیه و پیشنهادی برای تولید محتوا توسط شرکت کننده ها دارید؟ 

به نظرم تهیه کنندگان پادکست باید به موضوعات مرتبط با راه آهن توجه نشان دهند؛ از مسائل و مشکلاتی که در حوزه راه آهن وجود دارد تا مطالب شنیدنی سفر مسافران، خاطرات لوکوموتیوران ها، مدیران و... در موضوع مرتبط با جشنواره می تواند مورد توجه قرار گیرد. در واقع آنچه که در ارتباط با راه آهن است می تواند جذاب و شنیدنی باشد، مهم آن است که چگونه به این موضوعات پرداخته شود و اینکه از جذابیت های شنیداری مانند موسیقی، صدای سرصحنه و.... نباید غفلت کرد.

 4- انعطاف پذیری پادکست نسبت به برنامه های رادیویی و تسهیل و دسترسی راحت آن برای مخاطبان را می توان به عنوان یک فرصت در نظر گرفت؟ 

پاسخ مثبت است. همانطور که در ابتدای صحبت هام اشاره کردم ویژگی های پادکست به گونه ای است که شما می توانید هر گونه که تمایل دارید، آن را مدیریت کنید و این یک فرصت محسوب می شود که پیام خود را در قالب پادکست ارائه کنید و مخاطب نیز هر زمان که تمایل داشت آن را دریافت و گوش کند. در واقع مدیریت دریافت و توجه به پیام به عهده دریافت کننده است، در حالی که در برنامه های رادیویی چنین نیست و شما باید طبق زمانبندی شبکه رادیویی برنامه را گوش کنید.

 5- به نظرتون آزادی بیان و صراحت لهجه تولید کننده های پادکست آیا امتیاز خاصی برای آن محسوب می شود؟ 

چنین است. برای تولید و پخش برنامه های رادیویی در یک شبکه باید طبق اصول، اهداف و سیاست های شبکه عمل کرد، در حالی که تهیه کننده پادکست، برنامه ها را طبق نگاه خاص خود تولید و پخش می کند، در واقع تهیه کننده پادکست بر مبنای توجه به هنجارهای جامعه می تواند موضوعات را با صراحت بیشتری مطرح کند و این عامل باعث می شود که توجه بیشتری به مطالب پادکست شود.
  
........................................................................... 
  
مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست
استفاده از پادکست را برای عموم مردم تبلیغ کنید
 
امیر عبدالرضا سپنجی می‌گوید: استفاده از پادکست بیشتر مورد استفاده جامعه نخبگان کشور است و باید به گونه‌ای این موضوع از طریق رسانه‌ها تبلیغ شود که مورد اقبال مردم عادی جامعه نیز قرار گیرد.
گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه‌های نوین نقش بی‌بدیل را در جامعه ایفا کنند. در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست در بهره‌وری و مدیریت زمان مخاطب اهمیت خود را بیش از پیش نشان داده است. در این خصوص راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با برگزاری نخستین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران)، از مشارکت اهالی رسانه بهره‌مند شود. مسابقه‌ای که آخرین مهلت ارسال آثار آن 30 مهرماه 1399 تعیین شده است.

دکتر امیر عبدالرضا سپنجی در خصوص اهمیت پادکست در شرایط فعلی و جذابیت هایی که باید داشته باشد این طور گفت: در باب اهمیت آن باید بگویم در شرایطی که زندگی شهرنشینی و مشغله های فراوان زندگی ما را احاطه کرده است  ونقش زمان را به عنوان رکن مهمی تعریف کرده است رسانه هایی مثل پادکست می تواند کارایی مفیدی داشه باشد و زمان مبسوطی را با تولید محتوای مورد نیاز مخاطبان در هنگام رانندگی و یا کارهای روزمره فراهم کند.
وی ادامه داد: به شخصه خودم با توجه به مشغله های فراواتن کاری و دانشگاهی همیشه پادکست های از کتاب های صوتی را در مواقع رانندگی و یا کارهای دیگر گوش می دهم و در مدیریت زمان و بهره وری بسیار مفید و اثربخش بوده است و فکر می کنم که هر چقد در این حوزه سرمایه گذاری کنیم امیدوار به خروجی خوبی از آن بود.

مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: استفاده از افکت های صوتی، موسیقی و بر افزایش جذابیت های پادکست تولیدی می افزاید و مطمئناً هر چقدر وقت کافی بگذاریم شور و شوقی بیشتر را در مخاطب بوجود می آورد.
وی در خصوص جذابیت هایی که در تولید یک پادکست باید مد نظر داشت این طور جواب داد:  در شرایطی که ذائقه مردم عوض شده است و بیشتر به تولید محتوای دیداری توجه نشان می دهند باید گفت، یک پادکست تولیدی باید به فرم و زمان و نحوۀ ارائه آن خیلی توجه نشان داد. کاهش اختلال هایی که در قالب ضبط صدا باید مد نظر قرار گیرد و همچنین نحوۀ بیان، رسایی و شیوایی و دلنشین بودن آن از جمله مواردی است که باید به آن ها توجه نشان داد.
سپنجی خاطر نشان کرد: استفاده از پادکست بیشتر مورد استفاده جامعه نخبگان کشور است و باید به گونه ای این موضوع از طریق رسانه ها تبلیغ شود که مورد اقبال مردم عادی جامعه نیز قرار گیرد. فکر می کنم اگر با بهره گیری از بلوتوث و ابزار های وی در پاسخ به این سؤال که ورود راه آهن ج.ا.ا  به برگزاری مسابقه ای در حوزه رسانه و بوژه پادکست چه تأثیری می تواند برای خود و جامعه داشته باشد، گفت: مطمئناً این اقدام در زمینه انتقال پیام و محتوا خیلی مفید و مؤثر است و باید برای استفاده از این محتواهای تولید شده در فضاهایی چون قطار که مسافران زیادی از آن استفاده می کنند ویا در محوطه های ایستگاه راه آهن استفاده کرد تا بر جذابیت سفر در کنار سایر راه های سرگرمی که در آن مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد، بهره برد. مطمئناً جذابیت پادکست های تولیدی می تواند در طول مسافت و زمانی که مردم با قطار در سفر هستند خروجی خوبی را برای راه آهن در راستای اههداف مد نظر خود داشته باشد و همچنین اطلاعات مفید و کاربردی را برای شنوندگان آن ها فراهم کرد. 
  ...............................................................................
  
ویژگی های یک پادکست خوب!/توجه به رسانه های نوین برای رسانه ها الزامی است
 
یک استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی معتقد است پادکست ها راهی منعطف و جذاب برای ابراز عقیده و انتقال اطلاعات هستند و جشنواره های پادکستی می توانند به شناسایی استعدادها کمک کنند.

گسترش تکنولوژی های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه های نوین نقش بی بدیل را در جامعه ایفا کنند. در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست  در بهره وری و مدیریت زمان مخاطب نقشی بی بدیل را ایفا می کند. در این خصوص راه آهن ج.ا.ا بر آن شد تا با برگزاری نخستین مسابقه پادکست ریلی(ویژه خبرنگاران)، از مشارکت اهالی رسانه بهره مند شود. مسابقه ای که آخرین مهلت ارسال اثار آن 30 مهرماه تعیین شده است. 
در این خصوص و برای بررسی نقش پادکست در تولید محتوا و کارایی آن در جامعه و پیشبرد اهداف سازمان ها، گفت و گویی را با  حمید ضیایی پرور پژوهشگر رسانه و فضای مجازی،  انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

ضیایی پرور، معتقد است؛ پادکست که اختراع سال 2004 است در ابتدا در کشورمان به علت سرعت پایین اینترنت خیلی مود استقبال قرار نگرفت و در این خصوص بیان داشت: بر خلاف سال های ابتدایی و توجه مردم جهان به پادکست باید گفت که از سال 92 و با افزایش سرعت اینترنت خیلی ها متوجه شدند که استفاده از صوت تصویر و رسانه هایی مثل پادکست می تواند در انتقال و تسریع پیام آن ها تأثیرگذاری بسیاری را داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال های ابتدایی پادکست هایی چون شنوتو، پادکست ایرانی و ... بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفت و چون که مبتنی بر صدا بودند و قابلیت شنیدن آن ها در مکان ها و حالت های مختلف وجود داشت به سرعت مورد اقبال مردم قرار گرفت. اما باید گفت که الان و پس از گذشت 7سال از رونق پادکست، افراد زیادی قابلیت تولید محتوا در این زمینه را دارند و با توجه به انعطافی که تولید محتوای صوتی نسبت به متن دارا است و همچنین با استفاده از تولید محتواهای جذابی  که در قالب داستان، طنز و گزارش می توان داشت به خروجی و موفقیت پادکست بیش از پیش می توان امیدوار بود.
این استاد ارتباطات، شرایط خاص کرونایی کشور و فراگیری اینترنت در زندگی مردم را فرصت خوبی دانست تا رسانه هایی چون پادکست تقویت شوند و ادامه داد: هر چقدر رسانه های تعاملی و بر بستر اینترنت خودشان را بهتر نشان دهند و مخاطب را با خود همراه کنند بهتر می توانند موفق شوند. همگام سازی مخاطب با علائق و سلائق خود و برنامه سازی در حیطۀ موضوعی خاص می تواند مخاطب را مشترک واقعی شبکه اجتماعی کند و وی را نسبت به آن شبکه پیگیر و همراه سازد.
وی ظهور شبکه های اجتماعی و رسانه های های شخصی را راهی برای بیان عقیده افرادی که صاحب حرفی نو برای گفتن هستند، عنوان کرد و ادامه داد: بر خلاف گذشته که فقط از کانال رسانه های سنتی باید تولید محتوا صورت می گرفت، باید گفت که  شبکه های نو ظهور، فرصتی را برای هر کاربری فراهم می کند تا فارغ از محدودیت های سنتی و با توجه به نبوغ خود به تولید محتوا بپردازند به طوریکه در این سال های اخیر می بینیم که خیلی از پادکست ترهای نابغه و با استعداد از طریق صفحه های شخصی خودشان توانستند در رادیوهای داخلی و رسانه های خارجی جذب شوند.
این استاد ارتباطات، ادامه داد: پادکست ویژگی خوبی که دارد این است که  دست تولیدکنندگان را باز می گذارد تا توانایی ادیت و تغییرات را داشته باشند و از نظری باید گفت این ویژگی انعطاف پذیری آن در مقایسه با رادیو آن را جزو یکی از وسایل ارتباطی نوین موفق کرده است.
ضیایی پرور توجه به رسانه های نوین را یکی از ملزومات خبرنگاران و اصحاب رسانه در دنیای تکنولوژی فعلی عنوان کرد و اظهار داشت: بکارگیری صحیح از رسانه های نوین و بویژه پادکست و رهایی از بروکراسی هایی که گریبانگیر رسانه های سنتی است می تواند اصحاب رسانه را در نیل به اهداف خود برای انتقال محتوایی خاص موفق کند البته باید مد نظر داشت که جنبه های تفریحی و سرگرمی موضوعات تولیدی باید بیش از هر چیز مدنظر قرار گیرد چون که در دنیای ارتباطات مخاطب اگر نتواند در کمترین زمان ممکن با پیامی ارتباط برقرار کند به راحتی از اشتراک آن خودداری می کند.
وی تصریح کرد: در بکارگیری محتوا باید توجه داشت که از جملات  طولانی پرهیز کنیم و باید از موسیقی در لا به لای متن و همچنین نریشن و گوینده های خانم و آقا برای جذابیت پادکست استفاده کنیم. حجم پادکست نباید بیش از 10 مگابایت و مدت زمانی بین 5 الی 10 دقیقه داشته باشد تا مخاطب از همراهی آن خسته شود. الان شرایط به گونه ای پیش می رود که کاربران به مطالعه سریع و موجز عادت کرده اند و باید با استفاده از زبان صمیمانه به تولید محتوا پرداخت.
ضیایی پرور خاطر نشان ساخت: نسبت رادیو به پادکست مثل نسبت روزنامه به پایگاه خبری است. در پادکست ما با زبان غیر رسمی تری روبرو هستیم و به دنبال مطرح کردن سوژه های مردم می رویم در حالی که در رادیو استفاده از قالب های رسمی ما را از پرداختن به خیلی از موضوعات منع می کند.

ضیایی پرور در خصوص ورود مجموعه هایی مثل راه آهن و سایر ارگان های دولتی به برگزاری جشنواره در حوزه رسانه های نوین و بویژه پادکست این طور گفت: این امر می تواند کاربران را ترغیب به تولید محتوا کند و از رهگذر این جشنواره ها استعدادهای نوظهوری که حرفی برای گفتن دارند پرورش یابند و به نظرم باید به این جشنواره ها بیش از هر چیز توجه نشان داد و مورد حمایت قرار گیرند.

..........................................................................................
 
 استاد علوم ارتباطات:
پادکست یکی از نیازهای جامعه امروز است
 
احسان شاه قاسمی استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری مسابقه پادکست ریلی برای خبرنگاران گفت: پادکست یکی از نیازهای جامعه امروز است
گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه‌های نوین نقش بی‌بدیل را در جامعه ایفا کنند. در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست در بهره‌وری و مدیریت زمان مخاطب اهمیت خود را بیش از پیش نشان داده است. در این خصوص راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با برگزاری نخستین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران)، از مشارکت اهالی رسانه بهره‌مند شود. مسابقه‌ای که آخرین مهلت ارسال آثار آن 30 مهرماه 1399 تعیین شده است.
احسان شاه قاسمی استاد ارتباطات دانشگاه تهران، پادکست را با وجود گسترش شبکه های مجازی دیداری یکی از نیازهای روز جامعه خواند و گفت: در پادکست چون مخاطب فقط با صدا روبرو است باید قدرت تصویر سازی خود را به کار بیاندازد تا به درک کافی از محتوا برسد. در حالی که در اینستاگرام و یا تلگرام تصاویر باعث می شوند تا مخاطب هر چه سریعتر به فهم محتوای تولید شده برسند. البته از نظر کاهش میزان استفاده از حجم ترافیک نیز در مقایسه با محتواهای تصویری پادکست ها مقرون به صرفه تر هستند. 
وی ادامه داد: قابلیت دسترسی آسان و در هر لحظه و هر مکانی مورد استفاده قرار گرفتن پادکست نیز از نقطه قوت دیگر آن به شمار می رود که بسیاری از تولید کنندگان را به سمت آن سوق داده است. چون که این نوع از محتوای تولیدی در اینترنت علاوه بر زمان اندک، مدیریتی در دسترس را برای مخاطبانش فراهم می کند. فکر می کنم که در سال های آینده پادکست سازان، سازمان دهی بیشتری پیدا کنند و با توجه به زمان اندک و مدیریت تعاملی مخاطبان توجه خاصی به آن نشان دهند.

این استاد ارتباطات، توجه به ملاحظات زمان، موضوع و خیلی از واقعیت های دیگر را به خبرنگاران توصیه کرد و اظهار داشت: در تولید پادکست مخاطب پسند باید شیوه های مختلف ساختی را مد نظر قرار داد و باید برای تولید آن از زبان خاصی بهره گرفت. باید تولید کنندگان پادکست، خودشان را جای مخاطب بگذارند و نسبت به محتوایی که تولید می کنند از هر نظر آن را رصد کنند تا نسبت به نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشند. به نوعی این همذات پنداری با مخاطب می تواند فعالان این حوزه را کمک کند تا در تولید پادکستی مخاطب پسند موفق شوند. از نظری دیگر باید توجه داشت که اگر برای محتوایی با موضوعی خاص تولید محتوا صورت می گیرد باید از زبان و لحنی متناسب با همان موضوع خاص بهره گرفت تا باورپذیری آن نزد مخاطب فزاینده شود.

شاه قاسمی، توجه به موضوع و زمان را از جمله مواردی دانست که باید توسط شرکت کنندگان در مسابقه پادکست ریلی مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: شرکت کنندگان در چنین مسابقاتی باید تولیدات خود را با ایده و اندیشه ای مرتبط با موضوع فراخوان و بر اساس شفافیت و وضوح در ارائه تولید نمایند. به عنوان مثال در این مسابقه باید فکر کرد چه چیزی می تواند در رابطه با قطار، سفر و یا مسافر تولید کرد که برای مخاطبان و برگزار کنندگانش مفید واقع شود وبعد از شناسایی این موارد مهم باید سعی کرد تا با روایتی جذاب به سراغ ساخت آن رفت.
این مترجم کتاب های ارتباطات، به انعطاف پذیری پادکست در مقایسه با رادیو اشاره و بیان داشت: یکی از ویژگی های رسانه های مجازی و بویژه پادکست ها، انعطاف پذیری آن ها است که شما هر وقت و در هر مکان که بخواهید می توانید آن را گوش دهید. اما در رادیو که یک رسانه گذرا و معطوف به زمان خاصی است اگر شما یک برنامه را از دست دهید دیگر نمی توان به آن دسترسی پیدا کنید و مخاطب آن برنامه را از دست می دهد.
وی ادامه داد: در پادکست ها هر وقت در طول شبانه روز که بخواهید می توان از آن استفاده کرد و آن جایی که لازم است و آن بخشی که برای شما مفید است را در مسیر و یا هر مکانی گوش دهید. یکی دیگر از نقاط قوت پادکست ها قدرت انتخابی است که به شما می دهد و می توانید برنامه دلخواه خود  را انتخاب کنید و نسبت به برنامه های قبل و بعدش که برای شما مهم نیست به راحتی عبور کنید.
شاه قاسمی، توجه به صداهای مختلف را به سازندگان پادکست ها پیشنهاد داد و خاطر نشان کرد: معمولا تولیدکنندگان پادکست، موضوعات مهم را به خوبی می شناسند و با ایده های خود به سراغ ساخت آن ها می روند. البته باید توجه داشت که به سراغ موضوعاتی که قرابت فرهنگی با ما ندارند، نرویم و یا از مطرح کردن موضوعاتی که خارج از عرف و شئونات اسلامی به جد پرهیز کنیم.
گفتنی است؛ بر پایه تقویم نخستین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران)، آخرین مهلت ارسال فراخوان مهلت ارسال آثار 30 مهر 1399، داوری آبان 1399 و اعلام نتایج 26 آذر 1399 (روز حمل و نقل) است. و شرکت‌کنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت راه‌آهن به نشانی www.rai.ir و کانال گپ مسابقه به نشانی https://gap.im/rail.podcast مراجعه کنند.
تاریخ به روز رسانی:
1399/07/16
تعداد بازدید:
853
آدرس: تهران،  بالاتر از میدان آرژانتین، بلوار نلسون ماندلا، ساختمان شهدای راه آهن
تلفن: 55121    نمابر: 55647086    پیام کوتاه: 3000300    کدپستی: 1519630807    پست الکترونیکی: info@rai.ir
 
کلیه حقوق محتوای این سایت متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Powered by DorsaPortal