کریدورهای عبوری از ایران
توسعه روزافزون تولید و مصرف در جوامع متعدد، حمل و نقل کالا و مسافر میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر نموده و همه ساله مقدار قابل ملاحظه ای از انواع کالاهای ساخته شده و مواد اولیه میان کشورهای دور و نزدیک جابجا می گردد.
هزینه و زمان حمل از عواملی است که کشورها و صاحبان کالا را بر آن می دارد تا با کمترین هزینه و زمان محموله های خود را به مقصد رسانند. از این منظر رقابت میان شیوه های گوناگون حمل و نقل (زمینی،دریایی، هوایی) هر روز شدیدتر گشته و هر یک سعی بر آن دارد.تا مزیتهای نسبی خود را افزایش دهند. در این میان علاوه بر شیوه حمل و نقل ترکیبی که تعادلی در هزینه و زمان ایجاد می نماید، هر یک از انواع حمل و نقل بر آن است تا با توسعه و تکمیل خطوط خود نسبت به دایر نمودن مسیرهای طولانی به نحوی که نیاز به بارگیری مجدد نباشد اقدام نماید.
در این میان راه آهن به عنوان حمل و نقلی با مزیت های نسبی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل در جهت توسعه مسیرهای خود و همچنین ایجاد ساز کارهایی جهت سهولت حمل و نقل بین المللی اقدام جدی به عمل آورده و سازمانهای متعدد متولی این امر سازماندهی و نسبت به تعریف کریدورهای بین المللی حمل و نقل ریلی اقدام نموده اند که هر یک از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
جمهوری اسلامی ایران نیز با درک موقعیت جغرافیایی خاص در جهت بسط کریدورهای عبوری از قلمرو خود اقدام و بر آن است تا سهم درخوری از بازار حمل و نقل بین المللی به ویژه توسط راه آهن را کسب نماید.بدیهی است نیل به این اهداف همراه با چالشها و موانع می باشد که مجموعه حاضر بر آن است تا ضمن بررسی کریدورهای عبوری از ایران مزیت ها و موانع موجود را بر شمرده و برای هر یک راهکارهایی را نیز ترسیم و پیشنهاد نماید.
تعریف یک کریدور بین المللی :
کریدور اصولا به راهرو یا دالانی گفته میشود که برای حمل ونقل مورد استفاده قرار می گیرد، در هر کریدوری میتوان از شیوه های مختلف حمل ونقل (ریلی،جاده ای ودریائی) آبراهها و خطوط انتقال انرژی، نفت و گاز استفاده نمود.
از نقطه نظر سازمان همکاری راه آهنها (OSJD)، یک کریدور بین المللی به شبکه حمل ونقل بین المللی گفته میشود که از خطوط راه آهن ،آبراهها و جادها بمنظور حمل ونقل و ترانزیت بین المللی کالا و مسافر در حد اقل زمان ممکن همراه با صرفه اقتصادی استفاده می نماید؛ و به عبارتی نیز هر کریدور در یکی از حالتهای زیر قرار می گیرد:
٭ در جهت عرضی شرق-غرب و بالعکس .
٭ در جهت طولی شمال-جنوب و بالعکس.
٭ ما بین کریدورهای طولی و عرضی.
ویژگیهای یک کریدور بین المللی :
- در خطوط اصلی راه آهن و در جابجائی گسترده کالا و مسافر دخیل باشد.
- از قلمرو چندین کشور عبور نماید.
- حداقل فاصله را با مراکز اقتصادی و صنعتی متناسب با نوع حمل ونقل کالا داشته باشد.
 
تاریخ به روز رسانی:
1397/12/07
تعداد بازدید:
601
آدرس: تهران،  بالاتر از میدان آرژانتین،  بلوار آفریقا،  ساختمان مرکزی راه آهن
تلفن: 55121    نمابر: 55647086    پیام کوتاه: 3000300    کدپستی: 1519630807    پست الکترونیکی: iranrailways@rai.ir
 
کلیه حقوق محتوای این سایت متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Powered by DorsaPortal